RECENZJA GRY PLANSZOWEJ
INFO:
Liczba graczy: 2-4
Wiek: 8+
Czas gry: 40-60 minut
Projektant: Olivier Grégoire
Grafika: The Creation
Studio/Wydawca: Geek Attitude Games
Uhonoruj swoją królową ogrodem tak oszałamiającym, że mógłby stanąć obok Siedmiu Cudów Świata. Zostałeś wezwany przez samego króla Nabuchodonozora, by udowodnić swoje architektoniczne umiejętności i stworzyć coś naprawdę niezapomnianego. Czy dasz radę wybudować wiszący ogród, który zapisałby się w historii?
Babylon to gra logiczna dla 2-4 graczy, zaprojektowana przez Oliviera Grégoire’a, autora takich tytułów jak Hope czy Piratoons.
Typowa rozgrywka trwa około 40-60 minut, co czyni ją dobrym wyborem na wieczór. Wiek 8+, moim zdaniem jest trafnie określony, ponieważ zasady są proste do opanowania. Problemem może być strona manualna rozgrywki, musimy umieszczać dokładnie kolejne elementy na planszach, jak w puzzlach 3D i wymaga to precyzji.
W tym momencie gra jest dostępna w wersji z trzema językami: angielskim, francuskim, niderlandzkim. Polskie wydanie zostało już ogłoszone przez wydawnictwo Portal Games.
Tematyka i klimat
W czasach, gdy Babilon jeszcze tętnił życiem, król Nabuchodonozor miał jeden wielki sen. Sen o ogrodzie, który nie tylko ozdobiłby jego królestwo, ale i zapisałby się na kartach historii. Gracze jako Architekci zostali wybrani, by ten sen urzeczywistnić. W grze Babylon staniesz do rywalizacji z innymi mistrzami sztuki ogrodowej, dążąc do stworzenia arcydzieła, które zachwyci króla i poruszy serca przyszłych pokoleń.
Babylon to gra, która przenosi nas w czasy starożytnej Mezopotamii, gdzie rywalizujemy z innymi architektami o stworzenie najbardziej imponującego ogrodu. Wyobraźcie sobie fontanny, posągi, mosty, schody i tarasy unoszące się nad ziemią, a to wszystko połączone w niesamowitą całość, która ma zaspokoić estetyczne wymagania władcy. Moim zdaniem jest to dobrze dobrana tematyka do typu gry i zastosowanych w niej mechanik, które omawiam w dalszej części recenzji.
Komponenty i wrażenia wizualne
Pierwsze, co rzuca się w oczy po otwarciu pudełka, to dobra jakość komponentów. Płytki tarasu, filary i dekoracje – takie jak fontanny, posągi i schody – są wykonane z plastiku i prezentują się naprawdę ładnie. Gra posiada także bardzo praktyczną wkładkę, która pełni rolę kamieniołomu, utrzymując porządek w grze i zapobiegając przypadkowemu przesuwaniu płytek. Dodatkowo w pudełku jest przezroczysta nakładka która sprawia, że elementy pozostają na miejscu po spakowaniu. Grę można ustawić pionowo, łatwo mieści się na półce i nie musimy martwić się o chaos w pudełku. Wiadomo, że miejsce na kolejne planszówki to prawdziwe utrapienie większości graczy. Widać, że gra jest przemyślana pod kątem użytkowym.
Wizualnie Babylon prezentuje się świetnie. Konstrukcje, które tworzymy, są trójwymiarowe, co sprawia, że cała plansza wygląda jak miniaturowa replika Wiszących Ogrodów. Na minus można zaliczyć jednolitą kolorystykę - zarówno oprawa graficzna pudełka, jak i komponenty są utrzymane w odcieniach beżu. Osobiście uważam, że jest to decyzja dodająca spójności i klimatu, ale część osób może odebrać ją jako nieciekawą. Dla pasjonatów malowania figurek będzie to natomiast całkiem niezła gratka, gdy dostaną tę grę w swoje ręce.
Rozgrywka
Sercem gry Babylon jest zarządzanie przestrzenią i odpowiednie planowanie. Na początku każdej rundy gracze wybierają płytki tarasu z kamieniołomu. To, którą płytkę wybiorą, nie jest oczywiste – każdy kafelek ma swoje wymagania, ale to nie wszystko. Często kluczem do sukcesu może się okazać wyprzedzenie przeciwników i zablokowanie im dostępu do płytki, którą z pewnością będą chcieli zabrać.
Każda tura rozpoczyna się zatem od kopania w kamieniołomie – sprytnie reprezentowanym przez wnętrze pudełka. Dobrana płytka określa liczbę kolumn, które dostajemy, a te z kolei stanowią materiały potrzebne do budowy ogrodu. Wybór odpowiednich materiałów ma kluczowe znaczenie, ponieważ to one umożliwiają stawianie tarasów w ogrodzie i budowę dekoracji. Pozwalają też na to, żeby nasz ogród dostawał kolejne poziomy pnąc się w górę. Dekoracje, którymi uzupełniamy swój ogród to: schody, fontanny, posągi i mosty.
Gdy masz już płytkę tarasu i kolumny, nadszedł czas na budowę. Płytki tarasów mogą być umieszczane w ogrodzie, wsparte na trzech lub czterech kolumnach. Każda płytka jest oznaczona symbolami, które pokazują, gdzie można ją umieścić. Po zakończeniu budowy gracz może przechować do sześciu kolumn i jedną płytkę tarasu w swoich zasobach do wykorzystania w przyszłości. Na koniec rundy ostatni gracz odwraca okrągłą płytkę. Płytki te urozmaicają rozgrywkę, wprowadzając efekty specjalne na następną rundę. Czasami są one pomocne, na przykład pozwalają zmienić symbol płytki, a czasami utrudniają rozgrywkę, na przykład zmniejszając liczbę dostępnych kolumn.
Celem gry jest stworzenie jak najbardziej imponującego ogrodu. Po zakończeniu rozgrywki oceniamy ogrody wszystkich graczy, licząc punkty za dekoracje. Ostateczna wartość elementu jest zależna od poziomu, na którym został wybudowany, dlatego tak ważny jest element przestrzennego planowania. Gracz z największą liczbą punktów wygrywa zostając uznanym za największego architekta Babilonu.
Interakcja między graczami
Interakcja w grze Babylon jest subtelna, ale istotna. Choć nie możemy bezpośrednio ingerować w ogrody przeciwników, rywalizacja o płytki tarasu ze wspólnego kamieniołomu wprowadza ciekawe elementy taktyczne. Odpowiedni wybór płytki, zwłaszcza tej, której inny gracz bardzo potrzebuje, daje satysfakcję i zmienia bieg rozgrywki.
Podsumowanie
Babylon to gra, która łączy w sobie elementy strategii, planowania i kreatywności. Jest wymagająca, ale też satysfakcjonująca. Budowanie wielopoziomowych ogrodów daje poczucie twórczej wolności, ale jednocześnie wprowadza wyzwania, które mogą prowadzić do frustrujących momentów – zwłaszcza jeśli chodzi o precyzyjne umieszczanie płytek. Jeśli jednak lubisz gry wymagające myślenia przestrzennego i planowania z długoterminową perspektywą, Babylon z pewnością będzie strzałem w dziesiątkę.
Zalety:
Wady:
Strona www stworzona w kreatorze WebWave.