PIĘĆ KLANÓW

09 czerwca 2025

Liczba graczy: 2-4

Wiek: 13+

Czas gry: 40-80 minut

Projektant: Bruno Cathala

Grafika/ Ilustracje:  Clément Masson /Cyrille Daujean

Wydawca: Days of Wonder/Wydawnictwo Rebel (wersja polska)

Twoja karawana dotarła na miejsce! Słynny Sułtanat Naqali to państwo-miasto, którego tron póki co pozostaje pusty. Mieszkańcy szepczą o legendzie, według której wróżbici przepowiedzieli pojawienie się nieznajomych, pragnących przejąć wpływy w tej krainie. Jak to zrobić? Pokieruj pięcioma klanami i skorzystaj z magicznych mocy dżinów, by wypełnić proroctwo - i zwyciężyć w tej walce o kontrolę na bardzo wyjątkowych, magicznych ziemiach.

 

Pięć Klanów to gra planszowa oferująca rozgrywkę zmuszającą do myślenia i kombinowania, ale opartą na nieskomplikowanych zasadach. Mocnym punktem wyróżniającym tę grę jest odwrócona mechanika worker placement - nie wysyłamy swoich figurek na planszę, by wykonywać akcje, tylko zabieramy je z planszy. Pięć Klanów to ciekawa rozgrywka zarówno dla rodzin ze starszymi dziećmi, dla osób rozwijających swoją pasję do grania bez prądu, ale i dla doświadczonych wyjadaczy.

Pięć Klanów recenzja, Pięć Klanów gra planszowa, Pięć Klanów elementy, Pięć Klanów wrażenia z rozgrywki

 

Mechanika gry

Plansza w grze Pięć Klanów powstaje z 30 płytek w układzie 5 x 6. Każdy z graczy otrzymuje znacznik służący do ustalania kolejności w rundzie (w grze dwuosobowej są to 2 znaczniki) oraz drewniane figurki wielbłądów, które służą do oznaczania płytek przy ich przejmowaniu. Oprócz tego w grze znajdziemy drewniane palmy, świątynie i figurki członków klanu w pięciu kolorach - każdy klan pełni inną funkcję. Do tego karty dżinów i zasobów (przedmioty oraz fakirzy). Walutą w grze są monety o wartości 1 i 5.

 

Główna mechanika gry polega na poruszaniu po planszy członkami klanów - na początku gry na każdej płytce znajduje się po 3 figurki. Zabierając figurki z jednej płytki wędrujemy w dowolnym kierunku pozostawiając po 1 figurce na płytkach po drodze. Z finalnej płytki zabieramy ostatnią figurkę i wszystkie już tam się znajdujące w tym samym kolorze. Wykonujemy akcję tego klanu i płytki końcowej - zarządzając tymi ruchami i akcjami w swoich turach próbujemy uzbierać jak najwięcej punktów. W grze bardzo istotnym elementem jest licytacja kolejności w rundzie - często opłaca się być pierwszym graczem, by ktoś inny nie sprzątnął nam sprzed nosa atrakcyjnego ruchu figurkami po planszy!

 

Gra oferuje różne drogi do wygranej, ponieważ punkty zdobywa się dzięki przejmowaniu płytek, kolekcjonowaniu dżinów, czy tworzeniu zestawów różnych zasobów. Ilość możliwych ruchów do wykonania na planszy jest bardzo duża (i zmniejsza się z czasem), co nierzadko może powodować paraliż decyzyjny u gracza. Gra jest wymagająca, jeśli chcemy w niej osiągnąć naprawdę dobry wynik, a przy maksymalnej liczbie graczy może przytłaczać down-time’m. Czas gry, zwłaszcza przy większej liczbie graczy przekracza ten określony na pudełku.

 

Wykonanie i oprawa graficzna

Ciężko nie docenić tego, jak prezentuje się Pięć Klanów - spójna, kolorowa, pasująca do tematyki szata graficzna i ilustracje, przepięknie wykonane figurki, czytelne oznaczenia na komponentach. Przy częstym graniu nie widać żadnego specjalnego zużycia komponentów. Elementy tekturowe są solidne, karty są wysokiej jakości, a jeśli chodzi o drewniane figurki, naprawdę robią one fantastyczne wrażenie. Jak to zwykle bywa w przypadku gier wydawnictwa Days of Wonder - wypraska umożliwia eleganckie uporządkowanie komponentów w pudełku.

 

Jeśli chodzi o szatę graficzną, najbardziej zwracają uwagę karty dżinów - choć dla ich imion wybrano niezbyt czytelną czcionkę, same ilustracje, utrzymane w zróżnicowanej kolorystyce, prezentują się pięknie i klimatycznie. Podsumowując - egzamin z oprawy graficznej i jakości wykonania zdany na piątkę z plusem.

 

Wrażenia z rozgrywki i regrywalność

Pięć Klanów to propozycja zdecydowanie oryginalna, wciągająca, ale nie przesadnie skomplikowana. Posiada sporą ilość różnorodnych komponentów, ale rozłożenie i złożenie tej gry nie jest przytłaczające i nie zabiera zbyt dużo czasu. Zastosowane tu mechaniki mogą nie podejść każdemu graczowi, to już kwestia preferencji, ale ci, których urzeknie klimat i rozgrywka będą zdecydowanie często sięgać po tę opcję na wieczór z grami. Modularna plansza, różne drogi do zwycięstwa i szerokie możliwości podejść i strategii do tej gry to czynniki determinujące wysoką regrywalność. Gra szybko się nie znudzi, a dodatkowo wywołuje motywację do tego, by rozwinąć swoje umiejętności i następnym razem zdobyć jeszcze więcej punktów.

 

Jeśli chodzi o interakcję między graczami, to warto zwracać uwagę na to, jakie strategie wykorzystują współgracze i które kolekcje zbierają (płytki, dżinów, figurki, zasoby itd.). Dzięki licytowaniu kolejności przed każdą rundą możemy uniemożliwić następnym graczom zrealizowanie ruchów, które dałyby im największą korzyść pod kątem ich kolekcji. Nierzadko „zabranie punktów” innym może znacząco wpłynąć na nasze zwycięstwo, zwłaszcza jeśli chodzi o te decydujące elementy kolekcji, które najlepiej punktują.

 

Dla kogo jest ta gra?

Dużo myślenia i kombinowania w bardzo estetycznym otoczeniu sprawia, że Pięć Klanów może przypaść do gustu dużej grupie graczy na różnym poziomie doświadczenia z grami. Dobrze rozegrana partia w tę grę wymaga zaangażowania, uwagi i szerokiego myślenia o dostępnych rozwiązaniach. Będzie to strzał w dziesiątkę dla graczy, którzy dokładnie takiej rozrywki poszukują, a może to być też przytłaczające doświadczenie dla tych, którzy wolą lżejsze tytuły.

 

Podsumowanie

Pięć Klanów to zdecydowanie gra, którą warto poznać - ze względu na ciekawe rozwiązania mechaniczne i jakość wykonania komponentów, która chcielibyśmy, by była standardem w grach.

 

Zalety:

  • Oryginalne rozwiązania mechaniczne - odwrócona mechanika worker placement.
  • Różne drogi do zwycięstwa i duża ilość kombinowania przy nieskomplikowanych zasadach.
  • Przepiękna szata graficzna i wysoka jakość komponentów.
  • Duża regrywalność - jeśli graczowi pasują rozwiązania mechaniczne tej gry, to będzie chętnie po nią sięgał.

 

Wady:

  • Wysokie prawdopodobieństwo pojawienia się paraliżu decyzyjnego u gracza i długi down-time przy 4 graczach.
  • To, co jest zaletą, dla niektórych może okazać się wadą - gracz może poczuć się przytłoczony ilością elementów, które przynoszą punkty w tej grze.
  • Ograniczona możliwość zaplanowania ruchów - sytuacja na planszy dynamicznie się zmienia.

 

 

 

 

Zamknij


Strona www stworzona w kreatorze WebWave.