PALEC BOŻY

03 maja 2025
Gra planszowa Palec Boży , rzut na elementy i instrukcję, questrunner

Liczba graczy: 2-4

Wiek: 8+

Czas gry: 35-40 minut

Projektanci: Paweł Stobiecki, Jan Truchanowicz, Łukasz Włodarczyk, Kamil Jarząbek

Ilustracje: Dagmara Gąska, Krzysztof Piasek

Wydawca: Awaken Realms Lite / FoxGames (wersja polska)  

Gra planszowa Palec Boży, zdjęcie rozgrywki, recenzja , questrunner

 

 

 

 

Co byś zrobił, gdybyś był wszechpotężnym bóstwem, które chce przejąć kontrolę nad wyspami? Oczywiście, pstryknąłbyś palcami i zdominował rzeczywistość naginając ją do swojej woli. Niestety nie jest to tak proste, ponieważ pozostali też mają swoje plany i wyznawców, więc tak łatwo nie oddadzą swojego majestatu.

Gra planszowa Palec Boży,  znaczniki graczy Egipt, questrunner

Tematyka i klimat

Palec Boży to gra wypuszczona na nasz rynek przez wydawnictwo FoxGames, w której gracze wcielają się w bóstwa z czterech mitologii i walczą o dominację na mitycznych wyspach. Gracze prowadząc bóstwa starają się zdobyć jak najwięcej punktów za kontrolę terytoriów i realizację misji, które wpływają na końcowy wynik. Gra wyróżnia się ciekawym podejściem do rywalizacji o boskie wpływy - mechanika pstrykania znaczników stanowi jej rdzeń dodając elementu zręcznościowego do strategii. Każde bóstwo to jakby boski influencer w swoim panteonie, mamy zatem mitologię celtycką, egipską, grecką i nordycką. Jak na grę typu area control, które kojarzone są ze strategicznym myśleniem, ten mechanizm pstrykania znacznikami sprawdza się zadziwiająco dobrze i przynosi dużo frajdy.

 

Mechanika gry

Zasady są dość proste – wystarczy raz przeczytać instrukcję, a potem po prostu zacząć rozgrywkę. Gra jest intuicyjna, wymaga zrozumienia kluczowych terminów jak „Obecność” i „Dominacja”. Reszta to po prostu główkowanie, jak ograć  przeciwnika przy odrobinie umiejętności i farta. Palec Boży to gra, w której dominuje mechanika area control. Gracze zdobywają punkty, dominując terytoria na planszy poprzez umieszczanie na nich swoich pionków i wykorzystywanie specjalnych praw, które zmieniają bieg rozgrywki. Gra składa się z trzech faz: Obrad, Misji i Nawracania. W fazie Obrad głosujemy nad kartami praw, które mogą zmieniać zasady gry - takie boskie widzimisię które zmienia dynamikę rozgrywki i metody punktacji. W fazie Misji gracze pstrykają znacznikami po planszy – to właśnie moment, kiedy bóstwa ujawniają swoje moce i pokazują, kto tu rządzi. Każdy z graczy ma do dyspozycji siedem znaczników reprezentujących wyznawców i dwa reprezentujące proroków. Pionki proroków są większe i cięższe, dzięki czemu pozwalają na łatwiejsze wybijanie, jak w bilardzie, znaczników innych graczy. Potrafi to być równocześnie bardzo satysfakcjonujące jak i irytujące. Gra umożliwia również stawianie świątyń, czyli największych znaczników dostępnych w zasobach gracza. Wystarczy pstryknąć swoim znacznikiem na odpowiednie pole znajdujące się na każdej wyspie, by móc postawić świątynie w dowolnym miejscu tej wyspy. Tak duży znacznik skutecznie blokuje zamiary innych graczy w dostaniu się na wyspę, jeśli sprytnie wybierzemy jego lokalizację. W ostaniej fazie, czyli fazie Nawracania zdobywamy punkty za wspomnianą wcześniej „Obecność” i „Dominację” na poszczególnych obszarach. Robimy to zliczając własne pionki na danym terenie i porównujemy nasz wynik z wynikiem pozostałych graczy. Powinienem jeszcze wspomnieć, że każde z bóstw występujących w grze ma unikalną umiejętność która przenosi się na mechanikę rozgrywki.

Interakcje między graczami: Gra jest czysto rywalizacyjna. Pstrykanie znacznikami to nic innego jak realizacja planów dominacji terytoriów, a interakcje między graczami są pełne napięcia. Patrzenie na to, jak przeciwnicy przejmują lub nie, wyspy, może być emocjonujące. Negatywna interakcja sprowadza się do wybijania cudzych znaczników sprawnym pstrykaniem swoimi wyznawcami i prorokami.

 

Wykonanie i oprawa graficzna

Gra pod względem komponentów wygląda dobrze. Pudełko ma niestandardowe wymiary, jest wyposażone w przegrody, a w środku znajdziemy m.in. matę, drewniane znaczniki, karty oraz planszetki graczy. Mata jest elastyczna, by umożliwić jej zwinięcie oraz pokryta materiałem, po którym łatwo przesuwają się pstrykane znaczniki. Znaczniki są wykonane z drewna, co zapewnia im wytrzymałość, a na ich wierzchu należy niestety precyzyjnie umieścić załączone w pudełku naklejki, co mnie osobiście nie cieszy. Niestety, karty mogłyby być trochę bardziej wytrzymałe – po kilku rozgrywkach zaczynają się niszczyć, a to może nieco irytować. Grafiki na nich są ciekawe, choć nie każdemu przypadną do gustu. Kolorystyka jest stonowana, a ilustracje mitologiczne, chociaż w komiksowym stylu, to pasują do tematyki. Niektóre kolory na planszach graczy mogą sprawiać wrażenie, że Palec Boży miałby się lepiej z dodatkowymi poprawkami graficznymi, które zapewniłyby dopasowanie do kolorów znaczników. Jednak pomijając te drobne mankamenty, całość estetyki spójnie pasuje do klimatu i stanowi przyjemny widok po rozłożeniu gry.

 

Wrażenia z rozgrywki i regrywalność

Palec Boży to gra, która zaskakuje od pierwszej rozgrywki. Pstrykanie znacznikami to zabawa, która wydaje się prosta, ale z każdą turą staje się bardziej angażująca. Gra wciąga, a krótki czas rozgrywki sprawia, że chętnie wraca się do niej kolejny raz. Zmienne zasady punktowania zapewniają regrywalność, a każda partia jest inna, co czyni ją świetnym wyborem na imprezy. Typowa rozgrywka trwa od 30 do 40 minut, co sprawia, że jest to idealna gra na szybkie partie. Palec Boży to gra, w której strategia odgrywa dużą rolę, jednak dobór kart praw i zmieniające się zasady punktowania wprowadzają element nieprzewidywalności.  Ostatecznie to umiejętność pstryknięcia właściwego znacznika w odpowiednim momencie decyduje o wyniku.

 

Dla kogo jest ta gra?

Palec Boży to gra dla każdego, kto szuka dynamicznej i wciągającej rywalizacji. Jest odpowiednia zarówno dla początkujących, jak i bardziej doświadczonych graczy, a dzięki swojej prostocie i angażującej mechanice sprawdzi się doskonale na imprezach. Może być też świetnym przerywnikiem „dla oddechu” w długim wieczorze planszówkowym. Jeżeli lubicie dynamiczne gry rywalizacyjne przy których dużo się dzieje nad stołem, i w których trzeba wykazać się zarówno zręcznością, jak i zdolnością planowania to będzie to coś dla was.

 

Zalety:

  • Proste i łatwe do przyswojenia zasady.
  • Pstrykanie znacznikami– czysta przyjemność i zabawa.
  • Zmienne zasady punktowania zapewniają dużą regrywalność.
  • Szybka, dynamiczna rozgrywka idealna na imprezy.

Wady:

  • Karty mogłyby być trwalsze, bo szybko się niszczą.
  • Pstrykanie znacznikami, jeśli ktoś nie lubi elementów zręcznościowych w grach.
  • Wymiary pudełka mogłyby być bardziej praktyczne, bo grę trudno zmieścić na regale.

Zamknij


Strona www stworzona w kreatorze WebWave.