OSTOJA

25 sierpnia 2025
Ostoja karty gatunków

Liczba graczy: 1-4

Wiek: 10+

Czas gry: 30 minut

Projektant: Johan Benvenuto

Ilustracje: Maëva da Silva

Wydawca: Rebel

Tytuł oryginalny: Harmonies

Ostoja planszetka gracza

Stwórz tętniącą życiem krainę, w której góry spotykają się z lasami, rzeki wiją się przez doliny, a na polach kryją się niezliczone stworzenia. Twoim zadaniem jest tak kształtować krajobraz, by powstały siedliska zdolne przyjąć różnorodne gatunki zwierząt. Czy zdołasz stworzyć ostoję, w której każdy znajdzie swój dom?

 

Tematyka i klimat

Wydawałoby się, że tematyka zwierząt jest już mocno ograna w świecie gier planszowych, jednak to zawsze przyjemność spotkać kolejny tytuł, który podchodzi do tego tematu z jeszcze innej strony. Ostoja to relaksująca gra o budowaniu siedlisk dla różnych gatunków, w której zbiera się na swojej planszetce płytki krajobrazów. Całość oprawy graficznej oraz wyjątkowe ilustracje tworzą spójny obraz zgodny z wspomnianą, spokojną atmosferą. Proste, ale oryginalnie połączone ze sobą rozwiązania mechaniczne dobrze wspierają klimat gry, pozwalając na kombinowanie oparte na nieskomplikowanych zasadach.

Gejsze gra planszowa, Gejsze recenzja,

Mechanika gry

Zasady gry Ostoja dotyczą w zasadzie trzech akcji, które może wykonać gracz, z których jedną wykonuje się zawsze, a pozostałe dwie są opcjonalne.

W swojej turze wybierasz pole na planszy, z którego chcesz dobrać okrągłe płytki krajobrazu i umieścić je na swojej planszetce. Każde pole na planszy ma 3 takie płytki, które dobiera się losowo z woreczka. Po umieszczeniu płytek w swojej krainie w dowolny sposób (nie muszą sąsiadować z innymi!), decydujesz, czy dobierasz kartę zwierzęcia z toru pięciu kart. Możesz posiadać naraz tylko cztery karty zwierząt. Po dobraniu karty kładziesz na niej znaczniki zwierzęcia w miejscach określających punkty. Ostatnia akcja to dołożenie wspomnianego znacznika na swoją planszetkę z płytkami krajobrazu, jeśli zostało tam utworzone siedlisko dla danego gatunku.

Karta zwierzęcia pokazuje, w jaki sposób należy ułożyć płytki krajobrazu, by stworzyć mu siedlisko i na której płytce krajobrazu wyląduje znacznik zwierzęcia po jego utworzeniu. Jeśli utworzysz tyle siedlisk, ile wymaga dane zwierzę, kartę odkładasz na bok i zwalniasz sobie slot na nowy gatunek.

Jedna płytka krajobrazu może tworzyć więcej, niż jedno siedlisko! Gra kończy się, gdy nie ma już więcej płytek krajobrazu do dołożenia na planszę lub gdy któryś z graczy ma 2 lub mniej wolnych miejsc na planszetce. W grze punktują karty zwierząt oraz poszczególne typy krajobrazów.

Gra posiada dodatkowe elementy zwiększające regrywalność. Planszetka gracza ma dwie strony - w zależności od wybranej wersji inaczej będą punktowały płytki wody. Dodatkowo, dołączona jest talia dziesięciu kart duchów natury, którą można włączyć po zapoznaniu się z tym, jak działa podstawowa gra.

 

Wykonanie

Ilustracje zwierząt stworzone dla gry Ostoja na pewno można określić jako unikatowe. Piękna kolorystyka i oryginalny styl sprawiają, że granie dostarcza estetycznych wrażeń na wysokim poziomie. Planszetki są wykonane solidnie, z grubej tektury, a płytki są drewniane i nieregularne, co pasuje do obranej stylistyki. Karty mogłyby być nieco grubsze. Pudełko posiada kolorowe wnętrze ze specjalną, zamykaną przegrodą na karty oraz znaczniki zwierząt. Woreczek nie został ozdobiony żadnym nadrukiem, ale jest duży, wygodny i wykonany z przyjemnego, płóciennego materiału.

 

Wrażenia z rozgrywki

Ostoja to klasyczny przykład gry z gatunku - proste zasady, dużo kombinowania. Określam ją jako grę łatwą, ponieważ na wytłumaczenie reguł wystarczy kilka minut. Wymyślenie, w jaki sposób efektywnie tworzyć krajobrazy i wybierać karty zwierząt, by zdobyć dużo punktów - to już inna historia.

Ostoja to gra, do której się chętnie wraca, bo po pierwszym nauczeniu się zasad, nie trzeba ich sobie przypominać. Rozgrywka trwa 30 minut i gwarantuję, że po jednej partii chętnie siada się do kolejnej. Gra wywołuje również pragnienie ulepszania swojej strategii, by kolejnym razem zdobyć jeszcze więcej punktów. Zdecydowanie jest to typ gry, na którą można mieć „fazę” i grać w nią bardzo często w jakimś okresie czasu, ponieważ sprawia dużo frajdy.

 

Dla kogo?

Gra bawi i relaksuje dorosłych graczy o zróżnicowanym stopniu zaangażowania w hobby planszówkowe, a z pewnością zachwyci również dzieci w wieku szkolnym, stanowiąc wartościową aktywność dla rodziny. Samo pudełko jest dość kompaktowe, więc łatwo można zabrać grę ze sobą, choć jej rozłożenie wymaga już średniej wielkości stołu. Świetny, krótki, odświeżający głowę przerywnik w wieczorze planszówkowym z większymi tytułami.

 

Podsumowanie

Niby kolejna gra o zwierzętach, a jednak na swój sposób wyjątkowa. Świetna kombinacja mechaniki, komponentów i szaty graficznej, dzięki której powstała przyjemna, spójna, relaksująca gra o tworzeniu swojej krainy. Jest to tytuł, który często ma miejsce na moim stole i do którego chętnie będę wracać.

 

Zalety:

  • Proste zasady - dużo kombinowania i dużo frajdy.
  • Gra działa dobrze niezależnie od liczby graczy.
  • Wyjątkowe ilustracje i spójna oprawa graficzna dobrze dobrana do tematyki.
  • Wysoka jakość wykonania poszczególnych komponentów i wygodne wnętrze pudełka, w którym zawsze będzie panował porządek.
  • Dwustronna planszetka gracza różnicująca punktowanie oraz talia kart duchów natury zwiększające regrywalność.

 

Wady:

  • Karty mogłyby być nieco grubsze.
  • Gra umożliwia dążenie do szybkiego zakończenia, gdy któryś z graczy buduje wyłącznie jednopoziomowe krajobrazy.
  • Mała interakcja między graczami - każdy zajmuje się swoją krainą.
  • Losowość płytek i kart zwierząt utrudnia strategiczne działanie zwłaszcza na dalszym etapie gry.

 

Zamknij


questrunnercontact@gmail.com

Strona www stworzona w kreatorze WebWave.