HABITATS

03 maja 2025
Gra planszowa Habitats, pudełko i zawartość, questrunner

Liczba graczy: 1-5

Wiek: 11+

Czas gry: 40 minut

Projektant: Corné Van Moorsel

Grafika: Dominique Ramsey & Daniel Profiri

Wydawca: BoardGameTables.com

Gra planszowa Habitats, maple graczy, questrunner

 

 

Wsiadaj w swoją terenówkę i ruszaj w trasę po afrykańskim rezerwacie, by dopilnować dobrobytu jego dzikich mieszkańców. Zwierzęta mają zróżnicowane potrzeby dotyczące ekosystemu, w którym żyją, a Twoim zadaniem w grze Habitats jest zapewnienie im jak najlepszych warunków rozwoju, a przy okazji zadbanie o funkcjonalność samego rezerwatu dla odwiedzających.

 

Gra została oryginalnie wydana w 2016 roku, a ta recenzja dotyczy odświeżonej graficznie wersji gry z 2022 roku wydanej przez BoardGameTables.com, które obecnie funkcjonuje jako wydawnictwo Allplay.

Gra planszowa Habitats, rozstawienie rozgrywki i elementy, questrunner

Tematyka i klimat

Habitats otwiera przed nami możliwość stworzenia własnego, afrykańskiego rezerwatu pełnego różnych gatunków zwierząt i roślin, które wzajemnie ze sobą koegzystują. Dodatkowo tę przestrzeń możemy wypełniać udogodnieniami dla odwiedzających w postaci bram, wież obserwacyjnych, czy kempingów. Tworzy to prawdziwy symulator życia strażnika dzikiej przyrody, pozwalając na kreatywną i strategiczną zabawę, ale i oferując możliwość poznania nowych gatunków i poszerzenia swojej wiedzy o przyrodzie Afryki. W obliczu kryzysów ekologicznych, z którymi się obecnie borykamy wydaje się to być istotnym tematem do eksplorowania, a aspekt edukacyjny i łatwe do przyswojenia zasady czyni z Habitats również świetną grę rodzinną.

Mechanika typu tile placement, czyli rozmieszczanie kafelków w strategiczny sposób pasuje idealnie do gry o tworzeniu własnego rezerwatu. Dopracowane grafiki i adekwatna kolorystyka cieszą oczy i dobrze odzwierciedlają założony klimat tej afrykańskiej przygody.

 

Mechanika gry

Habitats to typ gry o łatwych do przyswojenia zasadach, ale dużej ilości strategicznego myślenia. Jednorazowe przeczytanie dość krótkiej instrukcji pozwala na rozpoczęcie rozgrywki, jednak podczas pierwszej partii można odczuwać lekkie zagubienie i nie rozplanować swoich działań odpowiednio.

W grze wybieramy sobie swój kafelek startowy i odpowiadający mu kolor samochodu, który będzie poruszał się po „rynku” utworzonym z kafelków rezerwatu. To z tego miejsca będziemy pobierali kafelki zwierząt, kwiatów, ekosystemów lub udogodnień dla odwiedzających. Oprócz tego uzupełniamy tor czasu o 6 kart celów, których wykonywanie będzie nam zapewniało dodatkowe punkty w trakcie rozgrywki. Jesteśmy również wyposażeni w znacznik tur, którego musimy pilnować, by wykonać odpowiednią ilość ruchów w danym roku gry - na rozgrywkę składają się trzy etapy, czyli trzy lata.

W swojej turze wykonujemy kolejno 4 akcje, w których dobieramy kafelek do swojego rezerwatu, ruszamy się po rynku i uzupełniamy rynek o nowe kafelki. Pod koniec każdego roku zbieramy punkty za każdy z dwóch przypisanych mu celów. Po roku trzecim kończy się rozgrywka i analizujemy swoje rezerwaty, by policzyć punkty za wszystkie gatunki, kwiaty i udogodnienia.

Odpowiednie rozplanowanie swojego rezerwatu nie jest takim prostym zadaniem. Każde zwierzę ma określone wymagania co do tego, z jakimi ekosystemami ma sąsiadować, by na koniec dostarczyć punkty zwycięstwa. Kwiaty zawsze dostarczają po 1 punkcie. Każde z udogodnień ma swoje osobne zasady co do punktowania i warunków umieszczania ich w swoim rezerwacie.

Interakcje między graczami: Podczas gry strażnicy przyrody skupiają się na stworzeniu optymalnego rezerwatu. Może się zdarzyć, że w związku z tym gracz zabierze kafelek bardzo istotny dla innego gracza, jednak gra nie pozostawia wyraźnej przestrzeni, by zabierać te kafelki specjalnie, tylko po to, by popsuć komuś plany.

 

Wykonanie i oprawa graficzna

Gra posiada bardzo ładnie wykonane grafiki, a kolorystyka jest idealnie dopasowana do klimatu - pozostaje interesująca dla oka, ale nie jest przesadnie bogata. Najważniejszy element, czyli łatwość odróżnienia od siebie kolorów ekosystemów i czytelna ikonografia zostały tutaj wykonane bardzo dobrze. Rysunki zwierząt, kwiatów i dodatkowych elementów posiadają spójny styl, który zgrabnie wpisuje się w wybraną kolorystykę oraz temat gry.

 

Komponenty gry są wysokiej jakości i nie wydają się podatne na niszczenie. Samochody są drewniane i solidne, kafelki, cele oraz tor czasu zostały wykonane z mocnej tektury pokrytej matowym wykończeniem. Wyróżnia się spośród nich planszetka punktacji, która jest błyszcząca i śliska, żeby można było na niej zapisywać punkty zmywalnym pisakiem. Do przechowywania kafelków rezerwatu jest dedykowany duży i wygodny woreczek z tytułem gry i kolorami dopasowanymi do stylu graficznego komponentów. Pudełko niestety nie posiada żadnej wypraski, a duża ilość kafelków przechowywanych luzem w worku może stanowić wyzwanie, by wszystko elegancko się zmieściło w środku. Może to potencjalnie narażać komponenty na uszkodzenia.

 

Wrażenia z rozgrywki i regrywalność

W Habitats może zagrać od 1 do 5 graczy, a rozgrywka zajmuje około 40 minut. Gra jest prosta do wytłumaczenia, również osobom mającym niewielkie doświadczenie z grami planszowymi. Wymaga jednak dużo myślenia w trakcie i osobom, które nie są fanami tego typu strategii związanej z rozmieszczaniem kafli może nie przypaść do gustu. Z drugiej strony miłośnicy tego typu gier będą wniebowzięci.

Gra wymaga „rozruszania się” podczas pierwszej rozgrywki, by zrozumieć najbardziej optymalne metody budowania rezerwatu w celu uzyskania jak największej ilości punktów. Dzięki łatwym do przyswojenia zasadom, podczas kolejnych partii nie trzeba spędzać czasu na ponownym uczeniu się instrukcji. Tura przebiega intuicyjnie, a ilość kafelków rezerwatu oraz zróżnicowane cele, które losujemy podczas setupu zapewniają regrywalność - moim zdaniem, przy tej ilości komponentów gra się szybko nie znudzi.

Podczas rozgrywki nieco frustrującym elementem może być ograniczenie wyboru kafelków do dobrania w związku z tym, jak porusza się samochód po rynku. W swojej turze możemy bowiem dobrać kafelek z przodu lub z boków samochodu (ale nie z tyłu!). To sprawia, że w zależności od tego, jak zaplanujemy sobie trasę po rynku i co dobiorą inni gracze po drodze, możemy być zmuszeni do dobrania tylko jednego kafelka, który kompletnie nie pasuje do naszej układanki.

 

Dla kogo jest ta gra?

Habitats to gra, która przypadnie do gustu fanom mechaniki tile placement, miłośnikom gier o zwierzętach oraz osobom doceniającym estetyczne aspekty gier planszowych. Jest dobrym wyborem dla rodzin ze starszymi dziećmi i może stanowić bardzo wartościowy sposób na spędzenie popołudnia i wieczoru poznając nowe gatunki zwierząt afrykańskich oraz wysilając głowy. Warto jednak podkreślić, że mimo prostych zasad i krótkiej instrukcji, rozgrywka sama w sobie nie jest łatwa - dla osób szukających wyłącznie przyjemnej, lekkiej i szybkiej gry to nie będzie odpowiedni wybór, ponieważ strategiczna trudność budowania rezerwatu może być męcząca.

 

Zalety:

  • Łatwe do przyswojenia zasady - dużo strategii podczas rozgrywki.
  • Duża ilość kafelków rezerwatu i celów zapewniające regrywalność.
  • Dopracowana szata graficzna gry, pasująca do tematyki.
  • Wysoka jakość komponentów.
  • Walor edukacyjny gry i wartościowa rozgrywka dla rodzin z dziećmi w wieku 11+ lat.

 

Wady:

  • Podczas rozgrywki można napotkać frustrujące momenty związane z brakiem wyboru przy dobieraniu kafelka rezerwatu.
  • Dla graczy szukających łatwej i lekkiej gry, prostota zasad może być zwodnicza, a gra przytłaczająca.
  • Brak możliwości wygodnego przechowywania komponentów w pudełku bez wypraski.

 

 

 

Zamknij


Strona www stworzona w kreatorze WebWave.