Liczba graczy: 2
Wiek: 10+
Czas gry: 20 minut
Projektanci: Kota Nakayama
Grafika/ Ilustracje: Maisherly Chan
Wydawca: Nasza Księgarnia
W cieniu papierowych lampionów i zapachu kwitnących wiśni rozbrzmiewa subtelna muzyka shamisenów. W tradycyjnych japońskich herbaciarniach gejsze, mistrzynie sztuki, tańca i konwersacji, roztaczają wokół siebie aurę wdzięku i elegancji. W tej pełnej uroku atmosferze rywalizujesz o ich przychylność, ofiarowując starannie dobrane prezenty. To subtelny pojedynek pełen ciszy, spojrzeń i gestów, gdzie każde działanie ma swoje znaczenie.
Tematyka i klimat
W tej niewielkiej propozycji dla dwójki graczy celem jest zdobywanie przychylności gejsz poprzez obdarowywanie ich podarunkami. Każda gejsza oczekuje innego rodzaju prezentów, takich jak parasolki, wachlarze, czy ozdoby do włosów. Tematyka gry jest przepięknie oddana stylowymi ilustracjami i spójną oprawą graficzną. W gruncie rzeczy jest to abstrakcyjna gra strategiczna, która mogłaby mieć dowolną tematykę, ale forma jest bardzo estetyczna i ciekawa, chociaż minimalistyczna ze względu na niedużą ilość komponentów.
Mechanika gry
Na tyle niewielkiego pudełka znajdziemy takie podsumowanie: „Minimum zasad - Maksimum strategii” i faktycznie można się z tym zgodzić. Gejsze to kompaktowa gra dla 2 osób, która ma bardzo proste do opanowania zasady ale stawia przed nami już nie tak proste zadanie w postaci opracowania strategii zwycięstwa.
W grze mamy 7 płytek gejsz wraz z żetonami przychylności, które przesuwa się w kierunku jednego lub drugiego gracza. Gejsze obdarowujemy kartami prezentów, mającymi wartości od 2 do 5. Te wartości informują nas ile jest kart z danym prezentem w grze. Przed rozgrywką jedną kartę usuwamy z talii i nie wiemy, której będzie brakowało.
Do dyspozycji mamy 4 akcje, które możemy wykonać w dowolnej kolejności. To właśnie ta kolejność akcji, w połączeniu z tym, jakie karty prezentów mamy na ręce, a jakie może mieć drugi gracz, jest kluczem do wygranej. Dwie z akcji pozwalają nam wyłożyć część kart dla siebie, ale jakieś oddają przeciwnikowi. Pozostałe pozwalają zachować jedną kartę w sekrecie dla siebie na koniec gry oraz usunąć 2 karty z gry.
Dążymy do tego, by uzyskać przychylność 4 lub więcej gejsz lub by uzyskać przychylność tylu gejsz, by suma wartości na ich płytkach wynosiła 11. Drugi warunek jest priorytetowy w sytuacji, w której jeden gracz zdobył przychylność 4 gejsz, a drugi 11 punktów. Jeśli po zagraniu przez dwóch graczy wszystkich akcji nikt nie spełnił warunku zwycięstwa, rozgrywka jest powtarzana.
Wykonanie
Przepiękne, kolorowe ilustracje gejsz oraz prezentów stanowią elegancką oprawę dla opisanej wyżej mechaniki gry. Gra posiada bardzo dobrze dobraną kolorystykę, która jest spójna, ciekawa, ale nie przytłaczająca dla oka. Niewielka ilość komponentów mieści się idealnie w małym pudełku, które z łatwością można zabrać ze sobą. Kilkuletnie i regularne granie nie odbiło się wyraźnie na komponentach, które wciąż są w dobrej formie.
Wrażenia z rozgrywki
Zasad gry nauczy się każdy bez trudności i można je wytłumaczyć w kilka minut. Ta prostota nie sprawia jednak, że Gejsze się nudzą, jest zupełnie odwrotnie. Gra ma wyraźny syndrom „Zagrajmy jeszcze raz!” i odpowiada dobrze na potrzebę posiadania w kolekcji działającej gry dla dwóch graczy. Po latach wciąż chętnie po nią sięgam i sprawia mi wiele frajdy. Mimo wyraźnej rywalizacji oprawa i mechanika nie wywołują negatywnych emocji w interakcji graczy, chociaż determinacja, by wygrać jest duża.
Dla kogo?
Gejsze sprawdzą się idealnie dla osób, które często grają w gronie dwóch graczy oraz tych, którzy podróżują z grami. Jest to też gra, którą można zachęcić początkujących graczy do poznawania nowych tytułów. Przypadnie do gustu osobom lubiącym tematykę i estetykę Japonii. Zdecydowanie warta rozważenia propozycja małej gry.
Podsumowanie
Intrygująca gra, dobra na zabranie ze sobą w podróż, która nie zajmuje wiele czasu i jest dopasowana do rozgrywek na dwie osoby.
Zalety:
Wady:
Strona www stworzona w kreatorze WebWave.