Everway RPG – podróż przez sfery wyobraźni
Everway, wydany po raz pierwszy w 1995 roku przez Wizards of the Coast, to dzieło Jonathana Tweeta, współtwórcy systemu Ars Magica i jednego z ojców D&D 3. edycji. System powstał z potrzeby stworzenia gry, która bardziej stawia na narrację, wyobraźnię i symbolikę niż na mechaniczne starcia i precyzyjne statystyki. Everway często bywa określany jako "visionary RPG" – i słusznie, bo opiera się na obrazach, metaforach i głębokim, często metafizycznym podejściu do opowieści.
Na pierwszy rzut oka Everway to gra RPG jakich wiele, ale tylko do chwili, gdy otworzysz pudełko i spojrzysz na pierwsze karty.
Wtedy zaczyna się podróż, która bardziej przypomina wędrówkę przez sny niż klasyczne turlanie kości.
Mechanika gry
W tej delikatnej równowadze między planowaniem a improwizacją rodzi się prawdziwy metafizyczny czar - to gracze decydują, która interpretacja symboli będzie kluczowa, a Mistrz Gry staje się przewodnikiem w świecie nie tylko wymyślonym, lecz i kreowanym na bieżąco.
Opis mechaniki:Everway to gra bez kości, wykorzystująca trzy główne zasady rozstrzygania akcji:
Interakcje między graczami:
Gra opiera się na współpracy w tworzeniu historii. Gracze wspólnie uczestniczą w procesie tworzenia postaci, zadając sobie nawzajem pytania i rozwijając tło fabularne. Interakcje są kluczowe dla rozwoju narracji i budowania spójnego świata gry. W chwili tworzenia postaci gracze decydują razem o kształcie drużyny.
Łatwość przyswajania zasad:
Zasady są proste i intuicyjne, co czyni grę przystępną dla nowych graczy. Jednakże, ze względu na otwartość systemu i brak tradycyjnych mechanik, początkujący mogą potrzebować czasu na przyzwyczajenie się do narracyjnego stylu gry.
Poniżej wymieniam najbardziej wyjątkowe elementy systemu - szczególnie wyjątkowe dla czasów, w jakich powstała ta gra.
Talia Fortuny – los jako opowieść
Zamiast kości, Everway korzysta z Talii Fortuny (Fortune Deck) – 36 kart inspirowanych Tarotem. Każda karta zawiera obraz, nazwę, krótką sentencję i symboliczne znaczenie. To narzędzie nie tylko do rozstrzygania konfliktów, ale też do prowadzenia narracji. Interpretacja kart może zależeć od kontekstu fabularnego, nastroju sesji, czy relacji między postaciami. W ten sposób los przestaje być rzutem kośćmi, a staje się opowieścią samą w sobie. Nie jest to rozwiązanie pasujące każdemu ponieważ efekt jest wypadkową kompromisu między graczem i Mistrzem Gry i brakuje tutaj zerojedynkowego systemu określania sukces/porażka.
Tworzenie bohatera – opowieść zamiast cyfr
Tworzenie postaci w Everway to rytuał bliższy snuciu opowieści niż liczeniu statystyk. Gracze wybierają cztery główne cechy – Siłę, Zręczność, Umysł i Ducha – ale prawdziwym sercem tworzenia są trzy Karty Wizji (Vision Cards), czyli ilustracje o symbolicznym i często niejednoznacznym znaczeniu. Każda z nich staje się kluczem do przeszłości bohatera, jego doświadczeń, lęków i marzeń. Zamiast tabel i rzutów kostką, gracz razem z Mistrzem Gry tworzy historię, która nadaje sens postaci i buduje emocjonalne powiązania z światem.
Sfery – światy utkane z wyobraźni
Bohaterowie Everway nazywani są Spherewalkers – wędrowcami między Sferami, czyli odrębnymi światami, z których każdy rządzi się własnymi prawami. Sfery mogą przypominać rajskie ogrody, mroczne pustkowia albo miasta dryfujące w chmurach. Ich konstrukcja nie opiera się na logice fizycznego świata, lecz na symbolice, emocjach i ideach. To daje ogromną swobodę tworzenia scenariuszy i sprawia, że każda przygoda może mieć inny ton: od filozoficznej wędrówki po wewnętrznych krajobrazach, po epicką batalię z prastarym bytem. Ze względu na specyfikę systemu przygody mogą być osadzone w dowolnych uniwersach znanych z literatury czy ekranu.
Wykonanie i oprawa graficzna
Everway wyróżnia się wysoką jakością komponentów. W zestawie znajdują się karty Vision i Fortune Deck, które są estetycznie wykonane i pełne symboliki. Do interpretacji kart Fortuny służy załączony podręcznik - Guide to Fortune Deck. Dodatkowo gra zawiera mapy, karty postaci, gotowe postacie oraz podręczniki dla graczy i mistrza gry. Karty Vision drukowane są na grubym kartonie, z surrealistycznymi, nasyconymi kolorami ilustracjami. Fortune Deck przypomina luksusowy Tarot, z ręcznie malowanymi motywami. Ta oprawa to nie tylko ozdoba – każdy detal ma wzbudzać pytania i inspirację, przekraczając granice „planszówkowej” estetyki.Oprawa graficzna jest bogata i różnorodna, czerpiąca inspiracje z różnych kultur i mitologii. Styl artystyczny kart i ilustracji wzmacnia atmosferę tajemniczości i magii, zachęcając do eksploracji i twórczego myślenia.
Wrażenia z rozgrywki i regrywalność
Everway oferuje unikatowe doświadczenie narracyjne, skupiając się na opowieści i rozwoju postaci. Rozgrywka jest płynna i wciągająca, a otwarta struktura świata pozwala na nieograniczoną liczbę przygód w nieograniczonej liczbie światów.
Dla kogo jest ta gra?
Everway jest idealna dla graczy ceniących narrację, kreatywność i eksplorację. Sprawdzi się wśród doświadczonych graczy szukających nowych wrażeń. Wśród początkujących, którzy chcą rozpocząć przygodę z grami fabularnymi może stanowić barierę nie do przebicia. Nie jest to też tytuł dla miłośników OSR RPG, wypełnionych tabelami i restrykcyjnymi regułami w okowach rzutów kośćmi.
Podsumowanie
Zalety:
Wady:
Everway to wyjątkowa gra fabularna, która stawia na narrację, kreatywność i eksplorację. Jej innowacyjne podejście do mechaniki i bogaty świat oferują niezapomniane doświadczenia dla tych, którzy pragną czegoś więcej niż tradycyjnych rzutów kośćmi. Jeśli cenisz opowieści, symbolikę i wspólne tworzenie historii, Everway z pewnością przypadnie Ci do gustu. Kilka lat temu została ufundowana na Kickstarterze nowa edycja Everway Silver Anniversary Edition sygnowana nazwiskiem Jessa McGatha. Niestety nie miałem okazji się z nią zapoznać. Jeśli miałeś lub miałaś okazję rzucić na nią okiem, podziel się opinią wysyłając do mnie wiadomość!
Strona www stworzona w kreatorze WebWave.