BOMB BUSTERS

22 lipca 2025
Gra planszowa Palec Boży , rzut na elementy i instrukcję, questrunner

Liczba graczy: 2-5

Wiek: 14+

Czas gry: 20-40 minut

Projektanci: Hisashi Hayashi

Grafika/ Ilustracje:  Dom2D

Wydawca: Pegasus Spiele

Gra planszowa Palec Boży, zdjęcie rozgrywki, recenzja , questrunner

 

To był jeden z tych wieczorów, gdzie dym papierosowy mieszał się z niepokojem wypełniającym wnętrze Mobilnej Jednostki Operacyjnej SWAT. Porucznik spoglądał na ekrany pokazujące zespół saperski w ciężkich przeciwwybuchowych kombinezonach mozolnie pracujący wokół poustawianych nierówno niebieskich beczek. Na zbliżeniach widać było zwoje przewodów, plątaniny kabli ponumerowanych doklejoną taśmą, drukowane płytki z rezystorami, kondensatorami, cewkami, przełącznikami i mrugającymi diodami LED. Musi być im piekielnie gorąco, pomyślał, kiedy na dwóch różnych ekranach pojawiły się równocześnie cążki powoli zbliżające się w stronę identycznie wyglądających żółtych przewodów.

Gra planszowa Palec Boży,  znaczniki graczy Egipt, questrunner

Tematyka i klimat

Na szczęście w Bomb Busters nie musisz nosić 40 kilogramowego kombinezonu, za to wraz z innymi wcielasz się w zespół oddziału saperów, próbujących wspólnymi siłami rozbroić bombę. To kooperacyjna gra dedukcyjna, z ukrytą informacją, w której każdy ruch wywołuje napięcie, a każda decyzja może być tą ostatnią. Motyw przewodni – przecinanie kabli w którym każdy najmniejszy błąd przybliża graczy do przegranej dobrze oddaje klimat filmów akcji. Gdy powoli kończą się żetony kabli i trzeba zgadywać zdając się na instynkt, naprawdę można poczuć się jak bohater tuż przed eksplozją.

 

Mechanika gry

Rozgrywka w Bomb Busters oparta jest na prostych zasadach. Gracze w tajemnicy przed pozostałymi, otrzymują zestawy kafelków reprezentujących kable z wartościami od 1 do 12, występujące w kolorach niebieskim, żółtym i czerwonym. Do zarządzania nimi służą podstawki przypominające te z gry Scrabble. Kafelki ustawiane są w nich rewersem w stronę pozostałych graczy ale zgodnie z rosnącą wartością. Celem gry jest odnalezienie i przecięcie wszystkich niebieskich i żółtych przewodów, nie popełniając zbyt wielu błędów i – co najważniejsze – nie przecinając czerwonego kabla.

W swojej turze gracz wskazuje kabel u kogoś innego zgadując jego wartość - musi sam posiadać kabel o takiej wartości, ponieważ celem jest znalezienie pary. Jeśli zgadnie – oba kafelki zostają odkryte, czyli „przecięte”. Jeśli nie zgadnie – bomba zbliża się do wybuchu. W grze są też kable z wartościami dziesiętnymi, które potrafią nieźle zamieszać w analizie. Do dyspozycji są narzędzia i specjalne umiejętności z kart postaci, które pomagają w kryzysowych sytuacjach. Gra oferuje dwa główne typy akcji – opisane wyżej podwójne cięcie oraz samodzielne cięcie (gdy ktoś posiada już wszystkie pozostałe w grze kafelki określonej wartości).

Wraz z postępem i odkrywaniem kolejnych kafli gracze zdobywają dostęp do specjalnych kart ekwipunku. One nadają grze taktycznego wymiaru i pozwalają lepiej radzić sobie w coraz trudniejszych misjach. Tutaj też jest miejsce na dyskusję nad stołem czy i jakiej karty użyć. Decyzja kiedy użyć ekwipunku, często przesądza o losach całej misji. Ich ograniczona liczba sprawia, że warto dobrze przemyśleć każdy ruch. Działanie kart ekwipunku jest różnorodne – jedne pozwalają na oznaczenie swojego kafelka specjalnym żetonem, inne cofają wskaźnik detonatora, a jeszcze inne umożliwiają wykonanie ryzykownego cięcia z mniejszą karą. W zależności od scenariusza możemy dobrać różne zestawy narzędzi, co zwiększa regrywalność i dodaje głębi strategicznej.

Rozgrywka przebiega w oparciu o unikatowe scenariusze. Bomb Busters, zawiera aż 66 scenariuszy, z których każdy wprowadza nowe zasady, przeszkody lub zmienne – od dodatkowych kolorów kabli, przez ograniczenia czasowe, aż do innych elementów gry również znajdujących się w pudełku, których opis celowo pominę żeby nie rzucać spoilerami. Począwszy od dziewiątej misji karty scenariuszy i potrzebne do nich elementy są zamknięte w pięciu tajemniczych pudełkach. Jedno pudełko zawiera średnio 11 misji. Dzięki temu dodatkowo zmienia się dynamika jak i poziom trudności – ale nie zmienia się jedno, czyli napięcie.

 

Wykonanie

Komponenty są czytelne, dobrze zaprojektowane i dość intuicyjne. Chociaż żetony i kafle wykonane są z grubej tektury, a stojaki na kafelki pozwalają wygodnie śledzić układ przewodów to jednak mam pewne obawy co do trwałości właśnie kafelków kabli. Jest to element najbardziej narażony na zmęczenie rozgrywkami. Plansza, karty misji, ekwipunku i postaci są zrobione poprawnie. Stylistyka ilustracji nie każdemu przypadnie do gustu, chociaż mnie osobiście kupiła.

 

Wrażenia z rozgrywki

Bomb Busters to mieszanka dedukcji z interakcją nad stołem. Czasem trzeba polegać nie na matematycznych przesłankach, ale na intuicji i obserwacji współgraczy: kto milczy, kto się waha, kto patrzy podejrzliwie na swoje kafelki? Gra potrafi wywołać śmiech, westchnienia ulgi ale również ciche przekleństwa, gdy ktoś przez przypadek wskaże czerwony przewód, albo błędna decyzja przesunie zegar w stronę nieuniknionej eksplozji. Bomb Busters, podobnie do innych gier z ukrytą informacją, obarczony jest wadą przypadkowego bądź celowego ujawnienia tajemnicy. Trzeba to mieć z tyłu głowy siadając do rozgrywki, żeby nie popsuć zabawy innym. Nie wszyscy lubią takie gry. Zachowanie tajemnicy i niewysyłanie zabronionych komunikatów to warunek konieczny do właściwego działania mechaniki gry. Przy jego zachowaniu gra odwdzięczy się sporą dawką miło spędzonego czasu.

Scenariusze są dobrze zaprojektowane – spośród rozegranych kilkunastu żadna partia nie była nudna. Zdecydowanie polecam grę w grupie 4–5 osób – przy trójce zabawa traci trochę impet, a przy dwóch graczach pokusiłbym się o stwierdzenie, że nie do końca działa. Wraz z większą liczbą uczestników rośnie różnorodność interakcji i możliwości, a gra zyskuje na płynności. Scenariusze można rozgrywać wielokrotnie i po pierwszej porażce ma się ochotę zmierzyć ponownie z wyzwaniem.

 

Dla kogo?

Bomb Busters to świetna propozycja dla fanów gier dedukcyjnych. To gra idealna na wieczór ze znajomymi, zwłaszcza jeśli lubicie emocje i wspólne kombinowanie w oparciu o proste zasady. Nie sprawdzi się jednak dla graczy lubiących wyłącznie spokojne, logiczne układanki. Ze względu na konstrukcję tur i brak możliwości pasowania czasem trzeba zaufać swojej intuicji i „strzelić”.

 

Podsumowanie

Bomb Busters to propozycja zdecydowania ciekawa i dostarczająca dużej dawki dobrej zabawy - nie bez powodu zdobyła nagrodę Spiel des Jahres jako Najlepsza Gra Roku 2025. W Polsce gra zostanie wydana przez Wydawnictwo Nasza Księgarnia, a jej premiera jest zapowiedziana na wrzesień.

 

Zalety:

  • 66 scenariuszy, które zapewniają długą żywotność gry.
  • Napięcie i emocje w każdej turze.
  • Proste zasady i szybki setup.
  • Świetna dla 4–5 graczy.
  • Rewelacyjne połączenie dedukcji i interakcji.

Wady:

  • Nie działa zbyt dobrze na 2–3 osoby.
  • Zdarzają się sytuacje, gdzie trzeba zgadywać niemal losowo.
  • Może być frustrująca dla fanów logicznych łamigłówek bez elementu ryzyka.
  • Jak każda gra z ukrytą przed innymi informacją, występuje tu konieczność zachowania tajemnicy, więc nie jest to tytuł dla wszystkich.

 

 

Zamknij


questrunnercontact@gmail.com

Strona www stworzona w kreatorze WebWave.